Jouw Moeilijke Gesprek Morgen! Drie tips met non-verbale communicatie!

Daniëlle Regnerij - InGeZicht

Soms zijn er van die gesprekken waar je niet naar uitkijkt. Gesprekken die je al een paar keer in je hoofd hebt geoefend. Waarvan je je afvraagt of je samen wel tot een oplossing komt. 

Op deze momenten kun je ook eens een andere aanpak overwegen. Drie tips voor het aangaan van een ander gesprek, waarbij juist non-verbale communicatie een rol speelt.

Inchecken:

Geef een hand of een corona groet bij het begin van het gesprek! Ook al ken je elkaar als collega al langer. Dit is verrassend en laat zien dat je echt wilt inchecken bij je collega. Natuurlijk niet met de upperhand waarmee je jouw handpalm naar boven keert, zodat de handpalm van de ander naar beneden gaat. Wel met een gelijkwaardige handshake: ferm en de handpalm naar de zijkant gekeerd. 

Jij zet non-verbaal de eerste stap. 

Ga alleen maar luisteren:

En dan heb je nog een verrassing in petto. Geef aan dat je in dit gesprek alleen maar wilt luisteren en vragen wilt stellen. Dat je benieuwd bent naar het perspectief van de ander. Echt benieuwd dus, zodat je kunt ervaren of je mogelijk wat hebt gemist. Tegelijkertijd let je er op dat jouw lichaamstaal aansluit bij jouw intentie. Oftewel je vertoont congruente lichaamstaal. Ga je het gesprek in met een open houding? Straal je verbinding uit? Allemaal zaken die met non-verbale communicatie zo goed tot uiting komen.

Ken de Do’s van non-verbale communicatie:

Door effectieve lichaamstaal in te zetten vergroot jij jouw impact op de ander. Voorbeelden van Do’s in non-verbale communicatie zijn:

Spiegelen

High Power poses

Leiderschapsgebaren

Kin recht

Duchenne glimlach

Ken jij jouw eigen Do’s en Dont’s in non-verbale communicatie? Wil jij de ander beter leren lezen in dat moeilijke gesprek? Ken jij jouw eerste indruk en weet je hoe je die kunt versterken?

Andere blogs…

Anders Kijken, Meer Zien!

Anders Kijken, Meer Zien!

Anders Kijken, Meer Zien! “Hoe keek hij erbij toen hij dat zei?” “Huh? Je bedoelt wat hij zei?” “Nee, ik bedoel: heb...

Communiceren is Anticiperen

Communiceren is Anticiperen

Vaak zeg ik dit tijdens mijn workshops: Communiceren is Anticiperen! Voor een belangrijk gesprek ben jij vast goed...

Danielle Regnerij

Daniëlle Regnerij

06 2434 1926

info@ingezicht.nl

Powered by Raedtwinkel

Trainingen

Keynotes

Impact Analyses

Voorwaarden