Het publiek zat met gespitste oren te luisteren. Vol verve stak dr. Fox een inspirerend verhaal af over de mathematische speltheorie toegepast op de artsenopleiding. Hij was dan ook een autoriteit op dit gebied.
Hij overtuigde het publiek met een prachtig verhaal vol interactie en verbinding. Ook een grapje tussendoor schuwde hij niet. Na afloop werd hij overladen met complimenten.
Tot zover het experiment.
Dr Fox was namelijk geen arts, wel een begenadigd acteur. Als je zijn verhaal goed zou analyseren, bleef er weinig van over. De tegenstrijdigheden en zelfs onjuistheden buitelden over elkaar heen.
Het publiek was hoog opgeleid en toch… de evaluaties waren enthousiast. Geheel voorbijgaand aan de pertinente onzin die hij soms verkocht, was het publiek zelf verkocht!
De conclusie van dit experiment is dat we veel waarde hechten aan de non-verbale communicatie die we met overtuiging en enthousiasme associëren.
Hoe kun jij dit in positieve zin omzetten als jij voor een groep mensen je verhaal gaat houden?
De Non-verbale signalen die je overtuigingskracht, onder anderen, doen toenemen:
- Kijk met je ogen in de vorm van een W door het publiek. Zo heeft iedereen het gevoel dat je hem of haar hebt aangekeken en verbinding hebt gelegd.
- Zet een iets lagere stem op.
- Gebruik je handen. Op het moment dat je je key argument naar voren brengt, til je je hand op. Dit heet the Precision Grip.
Welke non-verbale signalen zet jij in tijdens je presentatie?
Vraag voor de komende vergadering eens een collega om jou daar feedback op te geven. Het begin om meer effect te sorteren met jouw non-verbale communicatie, is geboren.